El disputat estret de Kertx

Deixa un comentari
Àsia, Europa, història, infrastructures, mar d'Azov, Mar Negre, política, Rússia, Ucraïna

La ciutat de Kertx va ser fundada pels grecs fa uns 2.600 anys com a colònia comercial tot i que s’han trobat vestigis cimmeris i escites dels segles XVII a.C. Era coneguda com a Pantikapaion (la colònia de la ruta del peix) i posteriorment com a Bosporos. De fet, està considerada una de les ciutats més antigues de la Península de Crimea i va ser l’escenari d’una de les batalles més ferotges de la II Guerra Mundial, la batalla de la Península de Kertx, en la qual es van enfrontar els exèrcits nazis juntament amb els rumanesos contra els soviètics. Actualment, aquesta ciutat és la més gran de la península i hi viuen 147.000 individus (majoritàriment russos) que treballen en feines de logística i en la indústria, molt important a la zona. També hi ha un cert turisme interior provinent de les repúbliques exsoviètiques que busquen platges i sol però els centres turístics estan una mica apartats de la ciutat. És ben sabut per tots que Crimea, actualment, és territori rus de facto malgrat que segueix sent considerada per l’opinió internacional com a part d’Ucraïna.

La ciutat de Kertx dóna nom a l’estret de Kertx, un canal d’una vintena de quilòmetres que uneix la mar Negra amb el mar d’Azov, per cert, un dels mars més poc profunds del món. Aquesta fita geogràfica ha estat estratègicament molt important en el transcurs de la història, tant per motius comercials com per motius bèl·lics. Per a salvar l’estret de Kertx (per on hi passen un gran volum de vaixells de càrrega i de guerra) hi ha hagut algunes temptatives de construir-hi un pont per a unir la península de Crimea amb Rússia en més d’una ocasió, sobretot durant la II Guerra Mundial, quan els nazis van començar a construir-ne un i els sovètics el van acabar. Degut al gran volum de gel a la deriva que es forma a l’hivern a la zona, però, el pont es va malmetre i es va acabar per enderrocar. Actualment, un projecte endegat per les autoritats ucraïneses abans de la invasió russa ja s’està portant a terme i el pont, que s’estima que estarà operatiu el 2018, s’està construïnt. Això farà encara més consolidar la presència russa a Crimea, la qual cosa està mal vista per pràcticament tots els països occidentals.

El pont sobre l’estret de Kertx s’estima que costarà uns 4.000 milions d’euros i farà prop de 20 km construïts en sis seccions diferents alhora, sortint de la península de Taman, arribant a l’illa de Tuzla i d’aquí passant sobre l’aigua i acabant al cap Ak-Burun. Es preveu que hi podran circular uns 40.000 vehicles rodats diaris, trens i, s’aprofitarà la infraestructura per a adosar-hi un gasoducte i una línia de molta alta tensió.


Deixa un comentari